SJ Hemsida – Ständiga problem

SJ hemsida och bokningssystem fungerar inte. Efter år av utveckling, månader av uppmaning till betatest och snart ett halvår i drift fungerar ingenting.

SJ hemsida - Just nu har vi tillfälliga problem. Skärmdump.

SJ hemsida eller deras nylanserade hemsida som lanserades fullt ut 19 april i våras. Trots 2,5 års utveckling och månader av så kallad betatest – där SJs kunder uppmanades att testa deras nya hemsida – så kan man bara konstatera, efter mer än fyra månaders drift, att den inte fungerar.

SJ får ta mycket skit

SJ får onekligen många gånger ta oförtjänt mycket skit. Det är inte alltid som till exempel förseningar beror på dem. Förseningar beror många gånger på olyckor, väder och kanske framförallt bristande underhåll av järnväg och annan infrastruktur. Underhåll av järnvägen ligger under Trafikverkets ansvar- eller snarare bristande ansvar.

SJ hemsida

Den nya hemsidan bygger i grunden på SJs gamla självbokningssystem men på det har man byggt på med Experience Manager från Adobe (ja, samma företag som gör Photoshop och Lightroom). Experience Manager är gränssnittet mellan kund och databaser och är det du ser på hemsida, mobilappen och biljettautomaterna.

Att hitta information om vilka som ansvarar för drift av systemet, vilka som är med och utvecklar det eller hur mycket det har kostat är inte lätt.

Ingen vill tydligen skryta om hur mycket pengar de kan tjäna på att sälja lösningar som inte fungerar. Så länge de inte fungerar så kan man ju fortsätta att ta betalt. Så fungerar det i upphandlingarnas förlovade land – Sverige.

Jag har försökt få tag på någon ansvarig på SJ för att få lite mer information och höra deras version men det var inte heller lätt.
Jag hinner inte lägga mer tid på SJ i dag än vad jag redan gjort när jag försökte boka en resa tidigare. Dock verkar det amerikanska företaget EPAM Systems vara en av huvudaktörerna bakom fiaskot.

Min upplevelse

Ständiga inloggningsproblem och lyckas man väl logga in så är det sällan det går att fullfölja bokningen.
Ständiga inloggningsproblem och lyckas man väl logga in så är det sällan det går att fullfölja bokningen.

Jag tillhör inte SJs mest frekventa resenärer men bokar vanligtvis 2 till 6 resor per månad. Jag utför, eller försöker utföra, bokningarna under olika tider på dygnet så mina problem har knappast att göra med tillfällig överbelastning. Hade det varit så att det var tionde gång hade varit strul så hade det minst sagt varit irriterande. Nu är det så att inte ens hälften av bokningsförsöken går genom. Här skulle jag behöva ett ord som ”irriterande” fast tiofaldigt värre för att utrycka mina känslor. Jag tror att det svenska språket saknar det ord jag söker.

Ren design och enkel app

Ja, jag tycker att designen på hemsidan, framförallt efter lite små fixar, är snygg och enkel. Även appen för mobilen är enkel och smidig. Men, vad hjälper det när ingenting fungerar?

Ett stort företag som dessutom är statligt kan inte leva i en sandlåda där man lägger ner otroliga resurser på sådant man tycker är kul eller häftigt för stunden. SJs huvudsakliga uppgift är förhoppningsvis att sköta tågtransporter?

Mitt strå till stacken

Jag kan nog inte hjälpa SJ med deras problem för min lösning hade inneburit att man avskedade de som inte skött sitt jobb, tog rättsliga åtgärder mot inblandade företag och anlitade någon för att fixa till smörjan.

Mitt bidrag blir istället att SJ kan använda nedanstående bild istället för den andra som kunderna oftast möter. Mitt förslag är mer sanningsenligt och invaggar inte resenärerna i att det handlar om ett tillfälligt problem.

En mer sanningsenlig bild att visa kunderna på SJ hemsida.
En mer sanningsenlig bild att visa kunderna på SJ hemsida.

PS. Jag vill understryka att kritiken här är mot SJ hemsida och de som ansvarar för den. Jag gillar att resa med SJ, åtminstone deras x2000 tåg som jag vanligtvis åker med. Ombordpersonalen är alltid trevlig och hjälpsam.

Länk till SJ (öppnas externt)

Länk till Trafikverket (öppnas externt)

SJ Hemsida – Ständiga problem
5 (100%) 5

4 reaktioner till “SJ Hemsida – Ständiga problem”

  1. Tre veckor senare var det dags att boka tågresa igen. Detta meddelande fick jag nu på en för övrigt blank skärm:

    {”errors”:[],”systemErrors”:[{”field”:”null”,”code”:”null”,”reason”:”Service unavailable 556585514″ }]}

    Helt makalöst att något kan skötas så otroligt dåligt!

    1. Har egentligen SJ varit bra i någon tidsålder? Staten lägger miljarder på allt annat som inte kommer oss till nytta för att Sverige ska minsann visa hur duktiga vi är att hjälpa andra människor!

  2. ”Vi ber om ursäkt, något gick fel. Var vänlig försök igen.” Hur många ggr ska man försöka? 🙂 Och även detta meddelande borde kunna bytas ut enligt din mall: ”Ursäkta vi har gjort fel. Vi ska försöka igen.”

Skriv gärna en kommentar till inlägget: