TEST: Carl Zeiss Jena Biometar 2.8 80mm

Ett Carl Zeiss Jena Biometar objektiv från 1950-talet på en modern digitalkamera, fungerar det? Med anpassningsring passar den fysiskt men att fotografera?

Carl Zeiss Jena Biometar 2.8 80mm. Ett objektiv tillverkat i Östtyskland 1955 kan det fungera på en modern digitalkamera från Canon? Jag testar Biometar f/2.8 80mm från Carl Zeiss Jena på en Canon EOS 5d Mark III.
Fortsätt läsa ”TEST: Carl Zeiss Jena Biometar 2.8 80mm”

Brännvidd – Vi jämför olika brännvidd

Brännvidd, som nämns i millimeter (mm) på kameraobjektiv, vad gör den för skillnad? Vad är vidvinkel, normalobjektiv eller ett tele? Läs mer här.

Låt oss ta en titt på olika brännvidd och vad det innebär. Vad är ett normalobjektiv? Vidvinkel eller teleobjektiv vad betyder det? Vi tittar även på cropfaktor och hur man räknar ut den faktiska brännvidden beroende på kamerans sensorstorlek.

Normalobjektiv, vidvinkel och tele

”Brännvidd, även kallat fokallängd, är brännpunktens avstånd från en lins mittpunkt och är ett begrepp som används för att karakterisera linser och optik.”

Ett normalobjektiv är vad som på en kamera med fullformatssensor (eller analog 35mm film) närmast uppfattas att motsvara det mänskliga synfältet. Bländare mellan 40 och 58mm anses ligga inom intervallet men vanligtvis är det 50mm objektiv man avser med normal. Alltså ungefär 35mm om du har en kamera med cropfaktor – som du kan läsa mer om längre fram i artikeln.

Vidvinkel är då allt från 40mm och kortare (lägre mm-värde) brännvidd och ett teleobjektiv är då de med brännvidd från 58mm och längre.

Cropfaktor, vad är det?

Ja, förutom att det är svengelska så är det en term inom digital fotografering som refererar till hur kameran (eller dess sensor) registrerar en bild jämfört med en analog 35mm kamera.

Det handlar om sensorns storlek. Sensorn är den del av en digitalkamera som registrerar bilden innan den sparas ned på minneskortet. Man kan jämföra sensorn med filmen man har i analoga kameror.

Sensorn är en av de dyrare komponenterna i en kamera och ju större den är desto dyrare blir kameran.

Dyrare kameror, som tex. Canon EOS 5D mark III eller Nikon D800 har fullformatssensor. Alltså, är sensorn där stor och visar fullbild.

Billigare kamerorna, som Canon 60d, 7d eller Nikon D5100, D7000, D300s  har vanligtvis en APS-C sensor, en crop-sensor, som beskär bilden och ger en brännviddsförlängning och kallas cropfaktor.

Jag ska inte krångla till det för mycket här nu, men brännviddsförlängning innebär att du ska multiplicera brännvidden med ca 1,6 om du har en APS-C sensor i din kamera.

Exempel: Om jag har en Nikon D800 som är en fullformatssensor kamera och sätter ett 200mm objektiv på den så kommer det att motsvara 200mm. Men, om jag tar samma objektiv och sätter det på en Nikon D5100 – som har en cropfaktorsensor, så kommer det att motsvara 300mm (1,5 *200mm).

Det finns egentligen ingenting som säger att fullformat är bättre än cropfaktor – det handlar om vad du fotograferar och vilken sorts bild du är ute efter.

By Sensor_sizes_overlaid.svg: Moxfyre derivative work: Autopilot (Sensor_sizes_overlaid.svg) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons
Olika sensorstorlekar. Bild Wikipedia: By Sensor_sizes_overlaid.svg: Moxfyre derivative work:  via Wikimedia Commons länk.

Jämföra olika brännvidd

I jämförelsen nedan har jag utan någon större vetenskaplig grund valt ut olika brännvidd. Det är mina favorit brännvidd på objektiv och de flesta av dem finns som så kallade prime-linser.

Jag använde tre olika objektiv:

  • Canon Zoom Lens EF 16-35mm 1:2.8 L
  • Canon Zoom Lens EF 24-70mm 1:2.8 L
  • Canon Zoom Lens EF 70-200mm 1:2.8 L

samt en extender:

  • Canon Extender EF 2x II

Se som video

Se som bilder

Bilderna är tagna med en Canon 5d Mark III som har en fullformat sensor (alltså ingen Crop-faktor). Kameran står så klart på ett stativ och kamerainställningarna är de samma på samtliga bilder men objektiven byts ut.

Jag har valt programläge Av (A på till exempel Nikon) som betyder att jag väljer bländare, vilken jag satt till f/11 här, medan kameran reglerar slutartiden automatiskt.

De första bilderna här är tagna med ett Canon Zoom Lens EF 16-35mm 1:2.8 L objektiv.

16mm

Canon Zoom Lens EF 16 - 35mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 16mm. Fotograf: Andy Renard.
Canon Zoom Lens EF 16 – 35mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 16mm. Fotograf: Andy Renard.

24mm

Canon Zoom Lens EF 16 - 35mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 24mm. Fotograf: Andy Renard.
Canon Zoom Lens EF 16 – 35mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 24mm. Fotograf: Andy Renard.

35mm

Canon Zoom Lens EF 16 - 35mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 35mm. Fotograf: Andy Renard.
Canon Zoom Lens EF 16 – 35mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 35mm. Fotograf: Andy Renard.

Här byter jag gluggen (objektivet) till Canon Zoom Lens EF 24-70mm 1:2.8 L.

50mm

Canon Zoom Lens EF 24 - 70mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 35mm. Fotograf: Andy Renard.
Canon Zoom Lens EF 24 – 70mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 50mm. Fotograf: Andy Renard.

65mm

Canon Zoom Lens EF 24 - 70mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 65mm. Fotograf: Andy Renard.
Canon Zoom Lens EF 24 – 70mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 65mm. Fotograf: Andy Renard.

70mm

Canon Zoom Lens EF 24 - 70mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 70mm. Fotograf: Andy Renard.
Canon Zoom Lens EF 24 – 70mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 70mm. Fotograf: Andy Renard.

Dags att byta objektiv igen. Nu åker Canon Zoom Lens EF 70-200mm 1:2.8 L på.

85mm

Canon Zoom Lens EF 70 - 200mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 85mm. Fotograf: Andy Renard.
Canon Zoom Lens EF 70 – 200mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 85mm. Fotograf: Andy Renard.

135mm

Canon Zoom Lens EF 70 - 200mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 135mm. Fotograf: Andy Renard.
Canon Zoom Lens EF 70 – 200mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 135mm. Fotograf: Andy Renard.

200mm

Canon Zoom Lens EF 70 - 200mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 200mm. Fotograf: Andy Renard.
Canon Zoom Lens EF 70 – 200mm 1:2.8. @ f/11, ISO 100, 200mm. Fotograf: Andy Renard.

Vid 200mm kom jag inte längre med 70-200 linsen. Nu sätter jag en extender mellan kameran och Canon Zoom Lens EF 70-200mm 1:2.8 L objektivet. Canon Extender EF 2x II dubblar brännvidden på objektivet.

300mm

Canon Zoom Lens EF 70 - 200mm 1:2.8 + Canon Extender EF 2x II. @ f/11, ISO 100, 300mm. Fotograf: Andy Renard.
Canon Zoom Lens EF 70 – 200mm 1:2.8 + Canon Extender EF 2x II. @ f/11, ISO 100, 300mm. Fotograf: Andy Renard.

400mm

Canon Zoom Lens EF 70 - 200mm 1:2.8 + Canon Extender EF 2x II. @ f/11, ISO 100, 400mm. Fotograf: Andy Renard.
Canon Zoom Lens EF 70 – 200mm 1:2.8 + Canon Extender EF 2x II. @ f/11, ISO 100, 400mm. Fotograf: Andy Renard.

Fullformat jämfört med cropfaktor

Jämför vad fullformat brännvidd motsvarar på en kamera med APS-C sensor. APS-C till vänster.

16mm = 24mm
24mm = 36mm
35mm = 52,5mm
50mm = 75mm
65mm = 97mm
70mm = 105mm
85mm = 127mm
100mm = 150mm
135mm = 202mm
200mm = 300mm
300mm = 450mm
400mm = 600mm

Vidare läsning

Det här med cropfaktor och sensorstorlek är komplicerade ämnen. Det finns många åsikter om vad som är bäst och i många fall så är det en personlig uppfattning beroende på hur och vad du som fotograf vill fotografera.

Jag kommer att återkomma i ämnet och titta på fördelar och nackdelar med respektive format.

NYTT: Laowa 12mm f/2.8

Laowa 12mm f/2.8, är ett nytt kameraobjektiv från den kinesiska tillverkaren Venus Optics, som jag tidigare berättat om. De har även ett mycket spännande 60mm makro och ett 105mm porträttobjektiv i sitt sortiment. Fortsätt läsa ”NYTT: Laowa 12mm f/2.8”

TEST: Laowa 15mm vidvinkel macro

15mm vidvinkelobjektiv som dessutom är ett makroobjektiv! Låter det helt otroligt? Kinesiska företaget Venus Optiks har skapat denna unika lins.

Laowa 15mm vidvinkel objektiv som samtidigt är ett makro med 1:1 i avbildningsgrad och otroliga 4,7mm i närgräns, och detta från ett totalt okänt kinesiskt företag. Kan det vara något? Fortsätt läsa ”TEST: Laowa 15mm vidvinkel macro”